Jak radzić sobie ze świątecznym przejedzeniem i nadmiernym jedzeniem

Jak radzić sobie ze świątecznym przejedzeniem i nadmiernym jedzeniem
Autor Iza Duda
Iza Duda26.12.2023 | 7 min.

Święta to czas, kiedy trudno oprzeć się pokusom i łatwo przejeść się smacznymi potrawami. Niestety nadmiar jedzenia może doprowadzić do bolesnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego takich jak wzdęcia, zgaga czy mdłości. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów, aby poradzić sobie z objawami świątecznego przejedzenia. Warto stosować ziołowe napary kojące żołądek, wybierać zdrowsze przyprawy do potraw oraz pić dużo wody zamiast słodkich napojów. Po obfitym posiłku przyda się również spacer, który pobudzi trawienie. Dzięki kilku prostym trikom będziesz mógł cieszyć się świąteczną ucztą bez nieprzyjemnych konsekwencji.

Zmniejsz ilość spożywanych potraw

Kluczem do uniknięcia nieprzyjemnych objawów świątecznego przejedzenia jest umiar w ilości spożywanych potraw. Warto pamiętać, że nasz żołądek ma ograniczoną pojemność i musimy dać mu czas na strawienie jedzenia. Dlatego zamiast nakładać na talerz duże porcje, wybierzmniejsze ilości ulubionych dań. Pozwoli to skosztować większej liczby przysmaków bez ryzyka przeładowania organizmu.

Nie zapominaj także o przerwach między posiłkami. Po zjedzeniu dużej ilości jedzenia, odczekaj minimum 2-3 godziny zanim ponownie zasiądziesz do stołu. Dzięki temu żołądek będzie miał czas na strawienie pokarmu, a ty unikniesz uczucia ciężkości i pełności.

Racjonuj ilość spożywanego alkoholu

Oprócz jedzenia, warto zwracać uwagę także na ilość spożywanego alkoholu. Nadmiar napojów wyskokowych może nasilić objawy związane z przejedzeniem, a także spowolnić metabolizm i utrudnić trawienie. Dlatego pij alkohol z umiarem i racjonuj jego ilość. Najlepiej wybierz lekkie, niskoprocentowe trunki i popijaj je małymi łykami.

Dobierz zioła i przyprawy redukujące objawy

Bardzo skutecznym sposobem łagodzenia dolegliwości związanych ze świątecznym objadaniem się są zioła i przyprawy. Wiele z nich ma właściwości wspomagające trawienie, redukujące wzdęcia i gaszące zgagę. Warto więc wzbogacić świąteczne potrawy o takie składniki jak kminek, majeranek, rozmaryn, tymianek czy kolendra.

Te aromatyczne przyprawy nie tylko poprawią smak dań, ale także zadziałają kojąco na przeciążony żołądek. Dzięki nim strawisz posiłki lżej i zminimalizujesz ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych objawów.

Zioło/Przyprawa Zalety
Kminek Redukuje wzdęcia, wspomaga trawienie
Majeranek Łagodzi zgagę, pobudza wydzielanie soków żołądkowych
Rozmaryn Działa rozkurczowo na mięśnie gładkie przewodu pokarmowego

Stosuj aromatyczne przyprawy z umiarem

Mimo wielu zalet, aromatyczne przyprawy również należy stosować z umiarem. Niektóre z nich (np. pieprz, chili) mogą podrażniać śluzówkę żołądka i jelit, jeśli użyjemy ich zbyt dużo. Dlatego dobierz ilość przypraw tak, aby potrawy były doprawione delikatnie i łagodnie.

Czytaj więcej: Brzoskwiniowy puch – kolor roku 2024 w Pantone

Stosuj napary ziołowe łagodzące dolegliwości

Bardzo skuteczną metodą walki z objawami świątecznego przejedzenia są napary i herbatki ze świeżych lub suszonych ziół. Działają one bezpośrednio na przewód pokarmowy, wspomagając trawienie i łagodząc dolegliwości takie jak wzdęcia, zgaga czy nudności.

Warto pić herbatki ziołowe np. z melisy, rumianku czy mięty. Rośliny te mają działanie rozkurczające na mięśnie gładkie przewodu pokarmowego, dzięki czemu żołądek i jelita lepiej strawią nadmiar spożytego jedzenia. Ponadto koją podrażnioną śluzówkę i zmniejszają uczucie dyskomfortu.

  • melisa - działa rozkurczowo i wiatropędnie
  • rumianek - redukuje stany zapalne przewodu pokarmowego
  • mięta - zmniejsza mdłości, wzdęcia i zgagę

Aktywność fizyczna przyspiesza trawienie

Jak radzić sobie ze świątecznym przejedzeniem i nadmiernym jedzeniem

Bardzo dobrym sposobem na poradzenie sobie ze skutkami obfitego świątecznego jedzenia jest aktywność fizyczna. Nawet krótki 20-30 minutowy spacer po posiłku znacząco przyspieszy metabolizm i trawienie. Dzięki niemu szybciej spalisz zbędne kalorie, a także zredukujesz uczucie pełnego i obciążonego brzucha.

Jeśli masz więcej czasu, możesz wybrać się na dłuższy spacer, przejażdżkę rowerową lub inną formę rekreacyjnej aktywności fizycznej. Ważne aby był to lekki wysiłek, który nie będzie obciążał przemęczonego organizmu zaraz po posiłku. Delikatny ruch pomoże szybciej i łagodniej przyswoić nadmiar jedzenia.

30-minutowy spacer po obiedzie to doskonały relaks, a jednocześnie sposób na sprawniejsze trawienie

Unikaj forsownego wysiłku fizycznego

Należy jednak pamiętać, aby po obfitym posiłku nie podejmować zbyt intensywnego wysiłku fizycznego. Trening cardio, bieganie czy ciężkie ćwiczenia na siłowni mogą zaszkodzić przeciążonemu organizmowi. Dlatego w Święta postaw na spokojny spacer lub jazdę na rowerze zamiast forsownych treningów.

Pij dużo wody niegazowanej zamiast słodkich napojów

Bardzo ważne w walce z objawami świątecznego przejedzenia jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Dostarczanie płynów ułatwia trawienie, przyspiesza przemianę materii i pomaga pozbyć się toksyn z przewodu pokarmowego.

Dlatego pij regularnie małymi łykami wodę niegazowaną - najlepiej mineralną lub źródlaną. Powinna ona stanowić podstawowy napój spożywany do posiłków i między nimi. Natomiast unikaj w czasie Świąt słodkich napojów gazowanych, które tylko pogarszają samopoczucie i zatrzymują wodę w organizmie.

Odpowiednie nawodnienie ułatwia trawienie

Picie odpowiedniej ilości wody znacząco usprawni pracę jelit i żołądka, dzięki czemu szybciej strawisz spożyte posiłki. Dotleniony i nawodniony organizm poradzi sobie ze zwiększoną ilością pożywienia o wiele lepiej niż odwodniony. Dlatego regularne picie wody powinno wejść w nawyk także podczas świątecznego objadania.

Unikaj tłustych i ciężkostrawnych składników

Oprócz właściwej suplementacji ziół i odpowiedniego nawodnienia organizmu, ważne jest także to, co ląduje na naszym talerzu. Niektóre produkty są ciężkostrawne i mogą dodatkowo obciążać przewód pokarmowy, nasilając niektóre dolegliwości.

Dlatego podczas świątecznej uczty staraj się ograniczać spożycie tłustych mięs, ciężkich sosów, fast foodów oraz smażonych potraw. Zastąp je chudszymi rodzajami mięsa (np. indyk, królik), sałatkami warzywnymi i potrawami gotowanymi. Dzięki temu będziesz czuł się lżej po posiłkach i zminimalizujesz ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych dolegliwości.

Podsumowanie

Świąteczne objadanie się smacznymi potrawami to niemal nieodłączny element tych wyjątkowych dni. Niestety często kończy się ono przykrymi dolegliwościami ze strony przewodu pokarmowego. Na szczęście istnieje kilka prostych i skutecznych sposobów, dzięki którym poradzimy sobie z objawami świątecznego przejedzenia. Przede wszystkim należy jeść z umiarem, dobierać zioła i przyprawy ułatwiające trawienie oraz pić dużo wody. Bardzo pomocny będzie również spacer po posiłku. Stosując te triki, będziemy mogli cieszyć się smakiem ulubionych dań bez obaw o nieprzyjemne konsekwencje.

Podczas świątecznej uczty kluczowe znaczenie ma zachowanie umiaru i rozsądek. Zamiast obżerać się na zapas, nakładajmy na talerz mniejsze porcje. Robiąc przerwy między posiłkami i delektując się ich smakiem, pozwolimy organizmowi strawić spożyte jedzenie. Wbrew pozorom można cieszyć się świąteczną konsumpcją bez negatywnych skutków ubocznych. Wystarczy tylko odpowiednia strategia.

Dodatkowym sprzymierzeńcem w walce ze skutkami obżarstwa będzie aktywność fizyczna. Nawet krótki, 30-minutowy spacer znacząco zredukuje uczucie pełności i przyspieszy metabolizm. Dzięki niemu szybciej i zdrowiej strawimy zjedzone potrawy. Ruch na świeżym powietrzu to doskonały relaks po posiłku.

Podsumowując, choć świąteczne objadanie się wydaje nieuniknione, możemy zminimalizować jego nieprzyjemne następstwa. Wystarczy zastosować kilka prostych trików, aby cieszyć się ulubionymi daniami bez wyrzutów sumienia i konieczności sięgania po tabletki na trawienie.

5 Podobnych Artykułów

  1. Odkryj Najwyższej Jakości Buty ze Skóry Licowej Dla Każdej Okazji
  2. Kolorowanka dzień dziecka: zabawa dla najmłodszych
  3. Warzywnik drewniany - co sadzić w marcu
  4. Miłość w sferze gwiazd: jak znaki zodiaku kształtują twoje relacje
  5. 3 metody na częstsze wygrywanie w kasynach online
tagTagi
shareUdostępnij artykuł
Autor Iza Duda
Iza Duda

Jako położna i edukatorka prenatalna udzielam na blogu wsparcia przyszłym mamom. Odpowiadam na nurtujące pytania, rozwiewam wątpliwości, dzielę się poradami ze swojego doświadczenia zawodowego.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 4.00 Liczba głosów: 1

Komentarze(0)

email
email

Polecane artykuły